Monday, October 03, 2011

Madu Itu Penawar


Madu adalah merupakan penawar bagi pelbagai jenis penyakit. Keistimewaan madu lebah telah diabadikan oleh Allah S.W.T di dalam al-Quran yang bermaksud "Daripada perut lebah itu keluarlah minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya sebagai PENAWAR bagi manusia", (An-Nahl:69). Madu lebah juga mengandungi Vitamin B1, B2, B3, B5  dan Vitamin C di samping pelbagai zat logam seperti magnesium, potasium, kalsium, sodium, klorin, belerang dan zat besi.  Pakar dari Poland memberitahu persidangan bahawa madu lebah berkesan dalam merawat Penyakit Buasir, Penyakit Kulit dan Penyakit Puan.

Maka tidak hairanlah jika orang yang mempunyai lebih dari satu isteri itu dikatakan bermadu. Madu sememangnya manis dan disukai pelbagai lapisan usia. Banyak perumpamaan menggunakan perkataan madu untuk menggambarkan kemanisan dan keindahan sesuatu perkara itu.

Yang selalu kita dengar ialah Madu Yang Diberi, Tuba Yang Dibalas. Ertinya hendaklah kita menghargai perbuatan atau pemberian seseorang itu dengan sebaiknya. Janganlah pula membalas kebaikan itu dengan kejahatan ataupun kemudaratan. Mungkin pemberiannya itu tidaklah seberapa nilainya. Namun penghargaan yang diberi akan membuatkan ikatan kasih sayang akan kekal utuh.


Kadang-kadang kita tidak sedar bahawa tingkah laku kita itu boleh melukakan hati orang lain. Kerana itulah peri pentingnya rakan disekeliling yang dapat membantu kita dan bukan menjahanamkan kita. Setiap perbuatan itu memerlukan gerak kerja dari diri kita sendiri. Samada perbuatan itu baik atau buruk, diri kitalah yang akan menggerakkannya. Tidak perlulah kita menuding jari kepada pihak lain. Sebaliknya muhasabahlah diri sendiri semoga kita tidak terlambat. Jangan sampai nanti orang kata NASI DAH JADI BUBUR.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...