Monday, October 03, 2011

Musnahnya Sebuah Janji


Pepatah melayu ada mengatakan Lembu Berpegang Pada Tali, Manusia Berpegang Pada JANJI. Betapa indahnya susunan bahasa kita. Penuh dengan mesej dan makna yang amat mendalam. Hari ni aku nak bercerita berkenaan kepentingan sebuah janji untuk kekal dipegang. Kita sering menyebut "InsyaAllah" untuk memuaskan hati pihak lain contohnya apabila menerima undangan kenduri. Tapi sedarkah kita bahawa perkataan itu merupakan sebuah janji yang harus kita penuhi jika tiada sebarang keuzuran? Janganlah kita menyalahgunakan sesuatu perkataan itu hanya untuk kepentingan diri. Pada masa yang sama kita tidak pernah ingin memenuhi janji itu.

Pada aku janji itu adalah merupakan satu amanah yang wajib kita pegang dan penuhi. Janji itu merupakan satu kepastian yang kita berikan agar pihak yang satu lagi yakin dan percaya kepada kita. Betapa besarnya kesan janji itu.

Orang yang bercinta juga tidak lekang bibirnya menitip janji-janji manis buat pasangan kekasihnya. Janji untuk kekal sehidup sematilah. Janji untuk setialah. Janji untuk jujurlah. Wah....indah sungguh telinga yang mendengarnya.

Namun, apakah nilai sebuah perhubungan itu jika janji itu hanya indah pada mulut semata, tapi tidak pernah dipenuhi langsung? Ataupun janji itu telah dimungkiri? Maka akan musnahlah kepercayaan pada pemungkir janji itu. Bagi orang yang bercinta, mungkin akan terputuslah sebuah ikatan. Adakah perpisahan akan terjadi?

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...