Thursday, October 13, 2011

Nikmati Buah Sebelum Hidangan Utama


Buah-buahan sebagai pencuci mulut ternyata menjadi satu amalan dan tradisi dalam kalangan masyarakat kita pada hari ini. Tabiat memakan buah setelah hidangan utama dianggap baik untuk mengekalkan kesihatan oleh kebanyakan orang disebabkan oleh sifat buah sebagai pencuci mulut. Namun, hakikat sebenar adalah sebaliknya.

Ramai yang tidak faham mengenai kitaran sistem pencernaan. Masyarakat kita suka mengambil buah dalam keadaan di mana tidak memberi faedah yang optimum kepada tubuh badan. Walaupun pada dasarnya, buah-buahan memberikan manfaat yang banyak kepada kesihatan manusia tetapi jika diambil tidak mengikut masa dan aturannya, tidak akan memberikan pulangan yang baik kepada kesihatan.

Seharusnya, buah-buahan diambil terlebih dahulu sebelum kita menikmati hidangan utama. Ia akan menggalakkan penyerapan tenaga dan zat daripada buah tersebut untuk tubuh secara optimum. Di samping itu, ia membantu melancarkan proses penghadaman dan perkumuhan manusia. Ini kerana, buah-buahan yang dimakan tidak akan berada dalam salur penghadaman begitu lama dan menyebabkan ia senang dikumuh.

Tabiat memakan buahan mengikut waktu yang terbaik akan memberikan impak yang maksimum kepada kesihatan kita. Seboleh-bolehnya, buah perlu diambil pada ketika perut kosong tanpa sebarang makanan. Namun begitu, ia boleh diambil sepanjang hari selagi mana perut dalam keadaan kosong dan tidak dipenuhi dengan hidangan yang berat. Selepas mengambil buah-buahan, sewajarnya kita tidak mengambil sebarang makanan lain lebih kurang 30 minit untuk memberikan laluan kepada penghadaman buah-buahan tersebut berjalan secara lancar dan optimum.

Terdapat kajian yang dijalankan oleh pengamal perubatan alternatif Amerika yang mendapati bahawa corak pemakanan seseorang yang memakan buah dengan cara yang betul merupakan rahsia untuk kelihatan cantik, sihat, bertenaga, panjang umur dan mempunyai berat badan yang ideal. Walaupun dapatan ini terlalu subjektif untuk menentukurkan kesihatan, kecantikan dan kecergasan seseorang tetapi ianya tidak mustahil. Ini kerana, dengan memakan buah secara teratur akan menentukan penyerapan zat yang terbaik untuk tubuh badan kita. Jika tidak, mungkin kita hanya memakan buah-buahan tetapi zat yang bermanfaat untuk badan tidak dapat diserap secara optimum. Dan ternyata ia hanyalah amalan yang sia-sia.

Kita perlu faham bahawa buah-buahan dihadamkan di usus pencernaan dan bukannya di dalam perut. Oleh sebab itu, ia akan dicernakan secara cepat melalui sistem pencernaan dalam tempoh lebih kurang setengah jam sahaja. Otak kita memerlukan glukosa untuk berfungsi dan buah-buahanlah merupakan sumber yang sangat baik untuk glukosa darah. Pengambilan buah-buahan yang mencukupi akan menormalkan tahap gula dalam darah dan menjadikan sistem tubuh kita dapat berfungsi dengan baik. Di samping itu, ia boleh mengelakkan kita daripada terlebih makan dan fenomena obesiti yang kerap melanda masyarakat pada hari ini. Ini kerana, glukosa yang terdapat pada buah-buahan dapat mengawalatur mekanisma kelaparan tubuh badan kita supaya dapat berfungsi secara optimum.

Makan buah semasa perut masih lagi kosong dapat membantu memulihkan sistem pencernaan. Ini bermakna saluran pencernaan kita dapat menjalani proses penyahtoksikan secara semulajadi. Buah yang dimakan ketika perut kosong akan mempercepatkan proses penghadaman berbanding dengan kumpulan makanan lain. Namun, jika dimakan sejurus selepas makanan lain, ia akan mengalami fermentasi kerana lambat dihadam. Zat-zat yang terkandung didalamnya akan rosak dan akhirnya menyumbang kepada ketidakselesaan kepada perut.


Setelah mengambil hidangan utama, kita perlu memastikan sekurang-kurangnya 3 jam sebelum mengambil sebarang jenis buah-buahan. Ini untuk memastikan agar makanan sebelum itu dihadamkan sempurna di dalam perut dan tidak menjadi berasid serta proses penapaian makanan tersebut dapat dielakkan. Sebenarnya, keadaan sebegini kerap kali berlaku dalam kalangan kita. Seringkali terdengar rungutan seperti perut terasa sebu, berangin dan kembung selepas menikmati hidangan diakhiri dengan buah sebagai pencuci mulut. Keadaan tersebut berlaku kerana buah yang dimakan akan bercampur dengan makanan yang belum sempat dihadamkan lagi akan menghasilkan asid dan perut akan menjadi kembung. Ketidakselesaan ini kadangkala menyebabkan kita cenderung untuk tidak lagi mengambil buah-buahan kerana menyangka sesetengah buah-buahan yang dimakan tersebut bersifat angin. Perkara inilah yang memerlukan masyarakat prihatin terhadap kepentingan dan khasiat buah-buahan agar kita tidak terus menerus dengan sangkaan sedangkan amalan atau tabiat itulah yang akan menentukan baik buruk kesannya kepada kesihatan.

Jika kita perhatikan, sudah banyak sekarang berlaku anjakan pemikiran masyarakat kita contohnya dalam menyediakan juadah ringan untuk mesyuarat atau perbincangan ringkas di tempat kerja. Kalau sebelum ini, tidak dapat tidak hidangan kuih-kuih manis menjadi pilihan utama, tetapi kini digantikan dengan hirisan buah-buahan. Ia merupakan satu tabiat pemakanan yang baik. Di samping bagus dijadikan sebagai "snack food", buah-buahan juga sebagai sumber glukosa untuk otak kita berfungsi dengan baik. Ini dapat memastikan agar kita dapat menjalankan kerja dengan sempurna dan bertenaga.

Saranan memakan buah amat mudah dan tampak remeh namun jika diamalkan ia pasti memberikan natijah yang baik untuk kesihatan. Malah ia juga merupakan sunnah Rasulullah SAW di mana baginda tidak akan memakan buah-buahan selepas memakan gandum, roti dan juga makanan berat berat lain. Amalan Rasulullah SAW ini sudah pasti memberikan impak yang baik untuk kecergasan dan kesihatan tubuh badan baginda. Walaubagaimana pun, kita perlu mengelakkan daripada mengambil buah-buahan dalam tin, buah yang diproses atau dijeruk kerana ia mengandungi sejumlah gula yang tersembunyi, bahan tambah dan perisa lain yang tidak diperlukan oleh tubuh badan. Justeru itu, saranan memakan buah sebelum kita menikmati hidangan yang lain perlu diamalkan dalam kehidupan seharian kita tidak kiralah sama ada di rumah atau di pejabat. Kita perlu kikiskan budaya yang sekian lama bertapak dalam masyarakat kita yang menganggap buah adalah pemanis dan pencuci mulut diambil selepas makan hidangan utama. Walaupun langkahnya kelihatan amat mudah tetapi kesan daripadanya amat signifikan untuk kesihatan yang berkekalan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...