Friday, September 02, 2011

Jamuan Hari Raya & BBQ

Malam ni kami sekeluarga mengadakan majlis jamuan hari raya dan BBQ utk keluarga terdekat.  Ini merupakan kali ke-2 majlis seumpama ini diadakan.  Pagi-pagi lagi aku, ayah dan abgku ke pekan Gerik untuk membeli bahan-bahan yg diperlukan.  Tahun ini kami memasak 4 ekor ayam yg telah dipotong 16.  Tahun lepas hanya 2 ekor ayam.  Setelah semua barangan dibeli, kami terus pulang ke rumah untuk membuat persiapan.

Perkara pertama yang aku buat ialah menyediakan dapur tempat untuk bakar ayam.  Kali ini aku menyediakan 2 buah dapur.  Manakala adik-adik dan kakak-kakak iparku menyediakan ayam dan bahan lain untuk dimasak.


Selepas solat asar, aku mula membasuh dapur buatan ku itu.  Selepas itu, aku mula menyalakan api menggunakan kayu api yang sedia ada.  Aku menggunakan kayu getah.  Sengaja aku nyalakan api lebih awal, takut-takut lambat pula nanti.   Maklumlah 4 ekor ayam yang akan dibakar.  Itu tidak termasuk daging burger dan sosej lagi.


Pukul 7 malam barulah ayam mula dibakar.  Disebabkan dapur yang besar, 3/4 ayam tersebut telah berada di atas api.  Nah, tahun ni takdelah lambat siap.  Tambahan pula sepupu dan adik iparku turut membantu.  Selepas solat maghrib, kebanyakan ayam dah siap dibakar.


Majlis yang telah dirancang selepas solat Isyak berjalan dengan lancar.  Juadah telah siap berada di atas meja.  Antaranya ialah bihun sup tulang, ayam, sosej, daging burger, salad, kentang goreng dan coslow (betul ke aku eja ni).  Majlis dimulakan dengan bacaan tahlil ringkas yang diketuai oleh sepupuku yang merupakan seorang ustaz di KAGAT.  Setelah itu, sesi menghabiskan juadah pun bermula.

Alhamdulillah, tahun ni lebih teratur dan lancar berbanding tahun lepas.  Ada sedikit penambahbaikan yang perlu dibuat untuk tahun depan.

Sekian.....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...