Friday, September 09, 2011

Wahai Jiwa Yang Tenang

Wahai jiwa yang tenang, ketahuilah oleh mu bahawa Allah itu maha berkuasa. Allah itu maha penyayang. Allah masih memberikanmu peluang.

Tika engkau resah, gelisah, khuatir atas keputusan itu, Dialah tempat engkau bergantung harap. Doa dipanjatkan setinggi gunung dan seluas lautan sebagai pengharapan agar keputusan itu tidak akan menjadi bebanan ataupun hukuman kelak.

Ketika itu engkau dibebani dengan pelbagai ranjau berduri. Kawan-kawanmu sudah tak kelihatan. Kekasihmu sudah pergi jauh. Orang yang kau sayang juga mula menjauhimu. Tidak kurang mereka yang terpaksa meninggalkanmu. Saat itu engkau tidak ada tempat untuk mengadu nasib.



Engkau mula berdoa, "Ya Allah...hanya kepada Mu sahaja tempat aku berharap. Aku tidak ada tempat lain lagi yang boleh aku bergantung. Ampunilah segala dosaku. Aku menyesal atas segala kemungkaran yang telah aku lakukan. Berikanlah aku peluang."

Kini, Allah telah memperkenankan permintaanmu. Keputusan itu telah pun engkau peroleh. Engkau pun mula tersenyum lebar. Segala resahmu telah hilang. Orang yang disayangi telah kembali.

Wahai jiwa yang tenang, aku amat berharap agar engkau tidak akan melupai segala janjimu. Janganlah engkau alpa dan lupa diri atas kurniaan Allah itu. Jangan jadikan keputusan itu sebagai tiket untuk engkau mengulangi kesilapan lampau. Sebaliknya jadikanlah ia iktibar untuk hari mendatang.


Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...