Wednesday, September 28, 2011

Mengajar Amalan Baik vs Mengajar Amalan Jahat

Rasulullah pernah berpesan kepada kita untuk menyeru kepada yang ma'ruf dan mencegah kemungkaran. Amalan yang baik ini jika disampaikan kepada seseorang itu amatlah besar ganjaran yang bakal diterima daripada Allah swt. Tambahan pula jika orang itu terus mengamalkannya dan mengajarkannya kepada orang lain. Maka pahala yang diterima oleh si pengajar akan berterusan. Begitulah sebaliknya, jika kita mengajar orang berbuat jahat dan kemungkaran, maka selagi mana orang itu melaksanakannya maka dosa merupakan ganjaran ke atas kita.


Rasulullah bersabda, ‘Barangsiapa membuat kelakuan (amalan) maka diamalkannya dan diajarkannya(orang lain) dengan kebaikan itu baginya pahala, seperti orang yang mengamalkan dari amalan yang dia beramal dengannya tidak mengurangi dari pahala mereka (yang mengamalkannya) sedikitpun. Dan barang siapa membuat kelakuan yang jahat (tidak baik) maka beramal dengannya dan mengajarkan orang lain (diberatkan atasnya) dosa dan dosa barangsiapa yang mengamalkannya dengan kelakuan tidak baik itu tidak mengurangi dari dosa (orang lain yang beramal) tersebut sedikit pun.’ [Hadith Ibnu Majah] 

Maka jelas di sini bahawasanya setiap ajaran yang kita sampaikan sama ada baik atau pun jahat pasti akan mendapat balasan samada berbentuk pahala atau pun dosa yang berpanjangan. Oleh yang demikian, perbanyakkanlah mengajak orang lain melakukan amal yang soleh supaya kita akan memperoleh pahala daripada Allah swt. Sebaliknya jika kita pernah membimbing orang melakukan kejahatan, maka perbetulkanlah ia supaya amalan yang jahat itu terhenti di situ dan kita tidak akan berterusan mendapat dosa yang pastinya akan membawa kepada kemurkaan Allah. Bimbinglah kembali mereka itu ke pangkal jalan. Sesungguhnya Allah itu maha pengampun kecuali atas dosa mensyirikkanNya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...